02191017011

تاریخچه برگزاری نمایشگاه ها

نمایشگاه های جهانی فرصتی هستند برای تبادل فکر، اندیشه، صنعت، نوآوری، و هرآنچه مصنوع یا خلق دست بشر امروزی است که در معرض دید جهانیان قرار می گیرد. تاریخچه نمایشگاه های جهانی به سال 1958 باز می گردد و امروزه از آنها با عنوان “اکسپو” یاد می شود.
برای درک ارزش و اهمیت نمایشگاه ها باید به تاریخچه و قدمت این حرکت از گذشته تا به امروز توجه کرد. یکی از ابتدایی ترین روش های تجارت و بازرگانی در گذشته مبادله کالا با کالا و خدمات بود که امروزه اصطلاح محض تجارت است.خدمات در مکان هایی جمع می شدند و آنچه را که داشتند و مازاد نیاز هایشان بود عرضه می کردند.در واقع می توان گفت که قبل از ظهور پول، نمایشگاه های مختلفی برگزار می شد و یکی از عواملی که در انتقال و ظهور سکه های گرانبها (پول) تاثیر داشت، برگزاری و برپایی این گونه نمایشگاه ها بود.

اولین نمایشگاه بین المللی

قبل از سال 1851، نمایشگاه های مختلفی در سراسر جهان با عناوین و مضامین مختلف برگزار می شد که در آن زمان نیز مورد اعتبار بودند، اما اولین تاریخچه نمایشگاه جهانی به شکل کنونی آن در سال 1851 در مکانی به نام کریستال پالاس در هاید (پارک شهر لندن) برگزار شد و با حضور بیش از 14000 غرفه‌دار از سراسر جهان، به عنوان نمایشگاه بین‌المللی کالاهای جهان نامگذاری شد و ایران در محیطی مساحت 92  متر مربع یکی از شرکت‌کنندگان بود.
این نمایشگاه در آن زمان با بیش از یک میلیون بازدیدکننده توجه زیادی را به خود جلب کرد و چنان تأثیری بر نمایشگاه های سنتی آمریکا گذاشت که آمریکایی ها اولین نمایشگاه بین المللی خود را یک سال بعد در سال 1852 در نیویورک افتتاح کردند. در سال‌های بعد، نمایشگاه‌های مختلف دیگری در بسیاری از کشورهای اروپایی با روش‌های خاص خود برگزار شد که هر کدام تلاش کردند تا  نمایشگاه بهتری را برگزار کنند.

اتحادیه نمایشگاه‌های بین‌المللی

صنعت نمایشگاهی به سرعت تحول و توسعه یافت و بسیاری از کشورها وارد این عرصه شدند و نمایشگاه برگزار کردند، اما با توجه به اینکه با توسعه و گسترش هر گونه فعالیت و حرکت اقتصادی بر تعداد فعالان و متخصصان این صنعت افزوده می شود، نیاز به تاسیس سازمان، اتحادیه صنفی و یا اتحادیه برای توسعه همکاری های بهتر و روش های یکپارچه و استاندارد برگزاری نمایشگاه ها و کمک به کشورها و شرکت هایی که در ابتدای فعالیت نمایشگاهی احساس شد .
بوداپست، بروکسل، فرانکفورت، کلن، لایپزیک، میلان، پاریس، وین، زاگرب، والنسیا، اوترخت، پادوآ، لیوبلیانا، لیون و دو، اتحادیه نمایشگاه‌های بین‌المللی (UFI) در سال 1925 تأسیس شد.این انجمن یک سازمان بین المللی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی است و به منظور ارتقای کیفیت نمایشگاه ها، قوانین و روش های نمایشگاهی، آموزش های لازم و به طور کلی سازماندهی و هماهنگی بین اعضا و کار را تنظیم می کند.
این کمیته مسئولیت برگزاری نمایشگاه جهانی (EXPO) را بر عهده دارد و به درخواست های اعضا در خصوص سازماندهی و تدوین مقررات مطابق با قوانین کشور میزبان رسیدگی می کند.

ساختار نمایشگاه ها در طول تاریخ

نمایشگاه‌ها در طول تاریخ چهره و جوهره‌ای متفاوت پیدا کرده‌اند، به‌طوری که امروزه از هر نظر با گذشته تفاوت دارند.
قبلاً برای هر نمایشگاه غرفه ها و سکوهایی ساخته می شد و بعد از نمایشگاه تخریب می شد، در حالی که امروزه از قطعات پیش ساخته استفاده می شود که در هر نمایشگاه مونتاژ و نصب می شود و پس از پایان هر نمایشگاه باز می شوند تا در نمایشگاه های آینده مورد استفاده قرار بگیرد .
برخی موارد نیز از نظر نورپردازی و طراحی داخلی و همچنین نوع نورپردازی در راهروها و استندها  از گذشته تا به امروز تغییر کرده است.تبلیغات  عمومی نمایشگاه موضوع دیگری است که قبلاً نیازی به آن نبود زیرا همه می دانستند که نمایشگاه هر ساله در تاریخ و مکان خاصی برگزار می شود.
اما امروزه نمایشگاه ها از انواع رسانه ها استفاده می کنند و پوسترهای جالبی تهیه می کنند و نماینده می فرستند و از آژانس های تجاری کشورها و … کمک می خواهند و تبلیغات بسیار وسیع و گسترده ای انجام می شود تا مردم در اقصی نقاط دنیا از برگزاری نمایشگاه ها مطلع شوند.

تاریخچه نمایشگاه های بعد از جنگ جهانی دوم

پس از جنگ جهانی دوم، صنعت نمایشگاه چه از نظر اهداف شرکت کنندگان و برگزارکنندگان و چه از نظر ساختار دستخوش تغییرات اساسی شد و یکی از بهترین نتایج این تحولات، دادن فضایی به طراحان و هنرمندان برای ارائه ایده های خود بود . و تجربیات در قالب نمایشگاهی این موارد محدود نبوده و از طرفی این تغییرات با سرعتی شتابان در ابعاد مختلف ادامه دارد که مدیریت نمایشگاه را ترکیبی از تخصص های مختلف کرده است.

مقالات اخیر

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.